6 sposobów – Jak się kłócić? Ja & Relacje. #OdkryjSwojeEmocje

Chcesz przestać się kłócić? Mała przypominajka – kłótnie są naturalną częścią każdej relacji, pytanie tylko: Jak to zrobić dobrze – bez przykrych słów, cichych dni lub krzyków?
Poznaj 6 sposobów – JAK SIĘ KŁÓCIĆ. 😉

1. ZAPLANUJCIE MIEJSCE.

Najgorzej wspomina się kłótnie, kiedy nie masz po prostu głowy na to: w sklepie, w kuchni, w drodze do pracy, w trakcie jedzenia, przez telefon. STOP. Razem zaplanujcie miejsce – „obiektywne miejsce”. Nie w sypialni, nie w kuchni. Tylko w miejscu, gdzie oboje będziecie czuć się swobodnie.

2. ZAPLANUJCIE CZAS.

Jesteś w silnych emocjach? Może najlepiej rozmawiasz, kiedy ochłoniesz? Jeśli tego właśnie potrzebujesz to tak właśnie zrób. Często w związkach są dwie strony mocy:
1. “Rozwiążmy ten problem teraz, omówmy go i z głowy”.
2. “Potrzebuję się przygotować, ochłonąć i wtedy możemy rozwiązać ten problem”.
Każdy ma inne podejście i każde z nich jest dobre. Tylko uszanuj podejście drugiej osoby! Każde z Was chce rozwiązać konflikt, pogodzić się, macie po prostu inne sposoby.

3. MY vs PROBLEM.

Jak często w kłótniach ze sobą rywalizujemy? Czy zawsze ma to tak wyglądać? Jesteście teamem, współpracą się najwięcej zyska, a nie walką. Jay Shetty mówi, że w kłótni chodzi o to, żeby wygrać.
Jeśli:
Ty wygrasz + partner przegra = oboje przegrywacie
Ty przegrasz + partner wygra = oboje przegrywacie
Ty przegrasz + partner przegra = oboje przegrywacie
Ty wygrasz + partner wygra = oboje wygrywacie

Działajmy: my KONTRA problem*. Nigdy przeciwko sobie. Tylko razem jesteście w stanie wygrać i przezwyciężyć kłótnie. 🙂

4. CZEGO UNIKAĆ?

Zdarza Ci się używać poniższych stwierdzeń?
“bo Ty zawsze robisz to…..”
“bo Ty nigdy nie robisz tego …. “
Sami często się okłamujemy. Jaki mają cel te zwroty? Mają naprawić naszą relację, czy wzbudzić u partnera poczucie winy? Chcesz, żeby partner / partnerka robił coś z poczucia winy? Będzie efekt. Tylko chwilowy.
Czy nie lepiej nawet w kłótni mówić w miłości i … nie generalizować? 😉

5. “O CO CI CHODZI?”

Niby banał, ale czy wiecie dlaczego się kłócicie? Najważniejsze jest to, żeby poznać stanowisko jednej i drugiej strony. Parafrazuj, dopytuj się, staraj się zrozumieć drugą stronę, a jak to przychodzi z trudem to staraj się zaakceptować. Po prostu. Kochaj, tylko nie próbuj zmienić. Nawet, jeśli ktoś jest w błędzie, to wyrażenie swojej opinii jest ważne, tak samo jak zrozumienie drugiej osoby. Nie staraj się przekonywać do swoich racji. Akceptacja. Każdy ma prawo do swojego zdania.

6. “JAK SIĘ CZUJESZ?”

Rozmawiajcie ze sobą, analizujcie. Mówcie o swoich emocjach. Jak się czujesz, kiedy druga osoba mówi to i to.
Możesz sobie zadać pytanie: “Dlaczego mnie tak boli, że on / ona się ze mną nie zgadza?”
Jeśli osoba się z Tobą nie zgadza, nie pozwól aby wpływało to na Twoje poczucie własnej wartości. Ona może nie zgadzać się z tym, co mówisz. Może nie akceptować tego co mówisz. Najważniejsze żeby akceptować siebie nawzajem, kochać siebie nawzajem. Jeśli osoba nie akceptuje tego, co mówisz, TO NIE ZNACZY, ŻE NIE SZANUJE CIEBIE. Wy KONTRA problem. Nigdy inaczej. 😉

Wprowadzenie takich zmian nie da efektu od razu. Nie będę Ci mydlić oczu, klucz to: Konsekwencja i małymi krokami do przodu. 😉 Najlepsza kłótnia to taka, kiedy oboje znacie plan działania. Próbujcie sposobów, modyfikujcie, sprawdzacie, co dla Was działa najlepiej. Stosujcie taki plan za każdym razem, kiedy “zaczyna robić się cieplej”. 😉

Chcesz dowiedzieć się więcej, jak uzdrowić relacje? Mówię o tym na kanale: Iga Jarocińska.

*PS. problem jest problemem, jeśli mamy takie podejście. To od nas zależy, jak postrzegamy jakąś sprawę, czy jako:
problem,
szansę na nową perspektywę, nowe doświadczenie lub lekcję – żeby po prostu żyło Wam się lepiej. 🙂

Add a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *